Orzechy – te odmiany są szczególnie zdrowe

Każdy, kto zjada co najmniej 20 gramów orzechów dziennie, skutecznie chroni się przed chorobami układu krążenia i nowotworami. Orzechy, które są wysokokaloryczne, są z pewnością tuczące, ale ich potencjał zdrowotny jest wyjątkowy. Jakie odmiany są szczególnie zdrowe?

Migdały

Sam migdał składa się z 19 procent białka i chroni przed cukrzycą, wysokim poziomem cholesterolu, a tym samym chorobami układu krążenia, a nawet mówi się, że poprawia gęstość kości.

Migdały zawierają szczególnie dużą ilość nienasyconych kwasów tłuszczowych i minerałów. Pomimo dużej ilości kalorii, paradoksalnie nadają się do odchudzania.

Orzechy Makadamia

Orzechy pochodzące z Australii, obecnie uprawiane głównie w Ameryce Południowej. Mają znacznie mniej białka niż migdały, ale wysoką zawartość tłuszczu – 100 gramów odpowiada około 740 kaloriom. Brzmi to dosyć groźnie, ale nadal są zdrowe, ponieważ to wielonienasycone kwasy tłuszczowe.

Orzechy makadamia zawierają szczególnie dużą ilość minerałów, witamin i selenu – przeciwutleniacza, który m.in. reguluje pracę tarczycy i chroni przed nowotworami.

Orzechy brazylijskie

Orzechy brazylijskie (https://planteon.pl/zdrowa-zywnosc/bakalie/orzechy/orzechy-brazylijskie) zawierają od 60 do 70% tłuszczu, są bardzo kaloryczne. Jednak ponieważ są to głównie jednonienasycone i wielonienasycone kwasy tłuszczowe, orzechy brazylijskie są w rzeczywistości bardzo zdrowe, ale należy je spożywać z umiarem. Zawierają również minerały wapń, magnez i fosfor, dzięki czemu wspomagają wzrost kości i mięśni. Nie należy również lekceważyć zawartości cynku w orzechach brazylijskich.

Jednak orzech brazylijski jest szczególnie ceniony ze względu na wysoką zawartość selenu. Orzech jest największym naturalnym dostawcą pierwiastków śladowych i tylko jeden orzech pokrywa dzienne zapotrzebowanie. Selen pomaga wzmocnić układ odpornościowy i odtruwa organizm. Selen występuje tylko w porównywalnych ilościach w rybach, mięsie i jajach. Ponadto orzech brazylijski zawiera dużo białka roślinnego, dlatego jest szczególnie odpowiedni dla diety wegetariańskiej i wegańskiej.

Orzechy laskowe

Ze względu na wysoką zawartość lecytyny pozytywnie wpływają na funkcjonowanie układu nerwowego i pamięć. Przyczynia się do tego również wiele tak zwanych flawonoidów, które poprawiają krążenie krwi.

Orzechy laskowe zawierają również ważne minerały, takie jak wapń, fosfor i żelazo, a także dużo błonnika pokarmowego, który stymuluje nasze trawienie.

Orzechy włoskie

Drzewa orzecha włoskiego pochodzą z basenu Morza Śródziemnego i Azji Środkowej. Ich orzechy są szczególnie bogate w zdrowe kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6. Zawierają również dużo antyoksydantów, potasu, cynku oraz liczne witaminy.

Wykazano, że orzechy włoskie obniżają ciśnienie krwi i poziom cholesterolu, chroniąc w ten sposób przed chorobami układu krążenia. Zapobiegają również rakowi prostaty.